För att bekämpa klimatförändringarna behöver vi minska utsläppen av växthusgaser. Hur vi lever, reser och vad vi äter, är alla bidragande faktorer till klimatförändringarna som vi ser idag. En industri som det inte talas tillräckligt om, i detta sammanhang, är textil- och modeindustrin.
Modeindustrin står för hela 10 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Dessutom bildas uppemot 92 miljoner ton avfall varje år. Att framställa kläder och textilier kräver stora mängder vatten, råvaror, kemikalier och energi. 79 miljarder kubikmeter vatten förbrukas varje år för att producera kläder. Endast ett par nyproducerade jeans motsvarar nämligen dricksvatten för en person ungefär i tio år. Vattnet används i många av textiltillverkningens steg för att färga, bleka, och behandla tygerna. Men det är framförallt i odlingen av bomullsfibrer som den stora vattenförbrukningen sker. De stora bomullsodlingarna blir också även besprutade med bekämpningsmedel för att förhindra skadedjur. 80 procent av textiliers totala klimatpåverkan sker i produktionsfasen. Genom att fördubbla livslängden på plagg är det möjligt att minska vattenanvändningen och den totala miljöpåverkan med hela 50 procent. Dessvärre är majoriteten av kläder som konsumeras tillverkade i länder som Kina, Vietnam, Indonesien, Kambodja och Bangladesh, där arbetskraften är billig och skyddet för arbetarnas rättigheter är mycket svagt. Det är inte ovanligt att kläderna är tillverkade på farliga arbetsplatser med hälsoskadliga kemikalier, under dåliga arbetsförhållanden, eller i värsta fall av barnarbete. Kvalitéten är heller alltid den bästa. Kvantitet prioriteras ofta över kvalité. Från dessa länder i Asien fraktas sedan kläderna över hela världen. Transporterna bidrar till stora mängder utsläpp av växthusgaser.
En trend av “Fast Fashion” eller snabbmode är påtaglig hos de stora konsumenterna såsom Kina, USA, Ryssland, Italien, Frankrike, Indien, Storbritannien, Tyskland, Japan och Brasilien. Endast dessa tio länder utgör två tredjedelar av hela världens klädkonsumtion.
I dessa länder säljs stora mängder kläder till låga priser, som sedan slängs kläder eller byts ut alltför ofta. Som konsument blir man påverkad av reklam och influencers som tjänar pengar på att marknadsföra billiga kläder med kort livslängd. Butiker och hemsidor presenterar nyheter varje vecka och konsumenterna uppmanas på så vis att köpa mer och oftare. Ifall man inte motsätter sig denna oetiska och ohållbara industri, finns ingen möjlighet att uppnå de globala målen.
Otto Dahlsjö